sábado, 24 de diciembre de 2011

TEMA 8. Trastorns generals del desenvolupament (TGD)

Normalment el TGD és un terme que tendeix a desaparèixer. Dins el mon de la psicologia no el volen fer servir tant, ja que si tenen trets de molts de trastorns i no saben on ubicar-lo posen aquesta etiqueta.
Dins dels TGD està el TEA. Aquest és el Trastorn d’espectre autista. Abans, el TEA es deia Autisme de Kanner. 


AUTISME

De què es caracteritza?

La nostra classe pensa que tenen:  Percepció distorsionada, agressivitat traduïda de moltes maneres, mirada perduda, moviments repetitius (hipercinèsia), poca comunicació, aïllament, motricitat fina poc desenvolupada, musculatura hipertònica, llenguatge alterat... Llibre: El curioso incidente del perro a medianoche. 


Per diagnosticar una persona amb TEA ha de complir 3 requeriments:

  • N'hi ha un dèficit qualitatiu de la interacció social. Aquí trobem el tema de la desviació de la mirada, no interactua amb la gent, no  té un bon desenvolupament social ni socioemocional. No sap assumir un rol social dins dels diferents tipus de context (rol d’alumne, de fill). Té una manca emocional important tant a la hora de comprendre les emocions com a l’hora de processar-les 


  • Falta o manca qualitativa de la comunicació. Hi ha una manca de llenguatge brutal. És a dir, tot allò de la coherència, propietats lingüístiques, presenta repeticions de paraules, o sil·làbiques, de frases, de fragments... Aquestes repeticions són anomenades ecolàlies. Tenen manca de lèxic, la pragmàtica està molt alterada (no saben atribuir el significat de la paraula)


  • Les repeticions motòriques traduïdes en estereotípies: Són moviments motrius repetitius estereotipats els quals es donen perquè la persona que pateix aquest trastorn pugui canalitzar tots els estímuls que rep de l’exterior. Aquestes es fan per donar seguretat. La majoria de les estereotípies són manierismes (moviments amb les mans). Aquestes són necessàries per ells. Hi ha dos tipus de manierismes: les que són agressives i les que no. Les que ho són, poden ser autoagressives. El nostre objectiu com a mestres d’infantil serà millorar les estereotípies, donar-los un altre estímul però mai podrem eliminar-les


Si es compleixen els tres, es una persona amb TEA i es donarà d’una manera permanent a la seva vida

L’autisme sorgeix abans dels 18 mesos. Si apareixen desprès, és un altre tipus de trastorn, no seria autisme, ho anomenaríem trastorn desintegrador del desenvolupament.

Es dóna la majoria en barons però no es poden descartar les dones. L’etiologia no està encara del tot definida. Fa poc que s’està estudiant. Ens podem remetre als anys 70. En el país que es dóna més l’autisme és a Japó. Això porta a hipòtesis que sigui una qüestió ambiental.


Diagnòstic diferencial:

N'hi ha principalment tres: 
  • Asperger: Comparteix un dèficit de la interacció social i la comunicació. Sobretot de la interacció social. Una diferència és que les persones amb Asperger tenen un desenvolupament cognitiu normatiu
  • Trastorn desintegrador del desenvolupament
  • Retard mental moderat / profund. El 80% dels casos d’autisme es confon amb retard mental moderat (la persona amb retard mental té una intenció comunicativa és el que ho diferencia de l’autisme). Un retard mental comparteix el primer i segon criteri amb pinzellades. Les estereotípies no es donen.

Consideracions metodològiques: 

Mètode ABBA: És un mètode el qual aplica pura i durament la psicologia conductivista. És una tècnica que va sortir fa relativament poc. Consisteix en la repetició constant de rutines. Pros i contres: l’aprenentatge és molt mes ràpid però a vegades gens o poc significatiu. Aquesta tècnica l’ha d’aplicar tots els membres del seu entorn. Una alternativa que podríem aplicar és aplicar aquest recurs de l’ABBA a l’inici del tractament però a poc a poc intentar explicar-li o cercar qualsevol recurs per a què l’infant sigui capaç d’atribuir el perquè fa aquesta acció



No hay comentarios:

Publicar un comentario