miércoles, 9 de noviembre de 2011

Tema1. Termes inicials

DESENVOLUPAMENT NORMATIU
Adquisició d’habilitats (diferents processos psicològics bàsics) sense que es doni cap tipus de patologia, és a dir que no hi hagin un conjunt de símptomes que poden donar lloc a un trastorn o una malaltia

RETARD/ TRASTORN
Quan les diferents habilitats no les va assolint el nen per diferents causes (etiologies) és quan es dóna un retard. Aquest, és com un punt d’inflexió, és el pas que podem tornar al desenvolupament normatiu o si és prolongat es pot donar un trastorn. El trastorn és irreversible



DEFICIÈNCIA/ DISCAPACITAT/ MINUSVALESA

  • Deficiència: A nivell clínic. Hi ha un informe mèdic que detectarà uns simptomes relacionats amb un trastorn. Deficiniciópèrdua d’una estructura psicològica, fisiològica o anatòmica que comporta una impossibilitat o dificultat d’adquirir certes habilitats normals de la vida diàriaSolució: realització de diferents activitats rehabilitadores adreçades a tots els contexts del infant. Per facilitar la rehabilitació, és imprescindible obtenir els ajuts tècnics necessaris i que, a més, els espais físics i dels materials estiguin totalment adaptats
  • Discapacitat: A nivell funcional. Quan assisteix a l'escola no pot desenvolupar una sèrie d'activitats. Definició: absència causada per una deficiència, de la capacitat de realitzar una activitat de la manera que es considera normal per a una persona. Solució: crear diverses situacions d’habilitació1 amb la finalitat de desenvolupar les funcions dels nens i nenes. Perquè siguin efectives aquestes situacions, es necessita la participació dels diferents recursos i professionals.
  • Minusvalesa: A nivell social. No es pot desenvolupar igual que una persona amb desenvolupament normatiu. Per exemple: no pot tenir la mateixa comunicació. Definició: és la situació de desavantatge que experimenta una persona determinada davant les exigències de la societat en què es troba immersa. Solució: modificació de les estructures arquitectòniques, algunes de les normatives socials i les condicions ambientals per tal d’afavorir la inclusió social (entre la persona afectada i la resta).

Etiologies: Les causes i/o factors que desencadenen aquestes dificultats són: alteracions hereditàries de caràcter genètic (Duchenne) o cromosòmic (Síndrome Down) que es poden produir durant el període preconcepcional i conceptual; traumatisme, malalties i intoxicacions per part de la mare quan el nadó es troba en la fase prenatal (durant l’embaràs); anòxia i infeccions que poden provocar danys cerebrals al període perinatal (al moment del part); i altres causes poden ser els accidents traumàtics o vasculars, que sorgeixen després del naixement, en l’anomenada etapa postnatal.


DIAGNÒSTIC DIFERENCIAL
Hi ha trastorns que dins una mateixa patologia comparteixen trets d'un altre trastorn. Exemple: Grip i Grip A. Hi ha part de la patologia que es comparteix.



NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS
Són tot el conjunt de problemàtiques les quals van relacionades i/o vinculades amb un dèficit o trastorn de caire cognitiu, auditives, motriu, sensorial, conductual o de personalitat.
L'encarregada d'atendre les NEE és l'educació especial. Aquesta, és una disciplina educativa la qual s'encarrega d'atendre tot el conjunt de les NEE: 
NEE: permanents
NESE: Necessitats educatives de suport educatiu. No tenen un trastorn pròpiament educatiu però si trets. També trobem els nens d'incorporació tardana. Poder necessitar una ACI.


SALUT MENTAL
“La salut mental és aquell estat subjecte a fluctuacions, que provenen de factors biològics i socials en què l’individu es troba en condicions d’aconseguir una síntesi satisfactòria de les seves tendències instintives, potencialment antagòniques, així com per a formar i mantenir relacions harmonioses amb els altres i per a participar constructivament en els canvis que puguin produir-se en el seu medi ambient físic i social”.




Síntesis del procediment d’avaluació psicopedagògica

FASE I. confecció perfil inicial

a)      Avaluació inicial: Conèixer les diferents competències acadèmiques i curriculars del nen/a
b)     Esgotar totes les vies educatives (mesures ordinàries) : ACI’s significatives i no significatives i adopció d’estratègies metodològiques per a atendre a la diversitat
c)      Demanda a la psicòloga i/al psicopedagog de l’EOEP facilitant totes les dades, tant a nivell acadèmic com personal. (un cop fer passos A+B).

FASE II. Avaluació psicològica (els pares han de signar).
a)      Entrevistes amb:
a.       Familia
b.      Docents
c.       Propi alumne

b)     Pauta d’observació
a.       Alumne (individual)
b.      Grup-classe (en diferents contextos: pati, classe, etc...)

c)      Aplicació de proves projectives i estandaritzades
d)     Derivació a servei extern si escau.

FASE III. Tractament educatiu.
a)      Intervenció educativa directa per part del PT
b)     Revisió de les ACI’S + confecció de seminaris d’atenció a la diversitat (treball interdisciplinari entre gabinet psicopedagògic del centre i la resta de docents).
c)      Tutories amb família i resta de professionals que han intervingut a les fases anteriors. 




ATENCIÓ A LA DIVERSITAT: ETAPES D'EDUCACIÓ INFANTIL, PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA



LECTURA RELACIONADA AMB EL TEMA 1: TRASTORNOS DEL DESARROLLO, DISCAPACIDAD Y NECESIDADES EDUCAT IVAS ESPECIALES: ELEMENTOS PSICOEDUCATIVOS



No hay comentarios:

Publicar un comentario